W czasach, kiedy człowiek przyswaja informacje z zawrotną szybkością, formaty pisane giną wśród krótkich, konkretnych, graficznych komunikatach. Najlepszym rozwiązaniem, na reklamowanie swojej marki i przekazywanie oryginalnych treści to grafika lub bardziej angażujące wideo.

Dlatego też, od pewnego czasu bardzo popularny jest format videoboga, czy tez inaczej: vloga.

Vlog, z definicji jest zapis treści poprzez wideo, a formatów takiego wizualnego zapisu jest dokładnie tyle ile istnieje vlogerów – osób prowadzących vloga. Ciekawostką jest, że „vloger” nie jest synonimem określenia „youtuber”. Vlog to bardziej regularne i częstsze nagrania, podobne do siebie i o podobnej tematyce. Cechuje je spójność tematyczne w obrębie jednego cyklu. YouTuberzy zazwyczaj charakteryzują się różnorodnością oraz specyficznym montażem video. Nie oznacza to, że youtuber nie może być vlogerem i odwrotnie. Tak samo jak nie można mówić o wyższości jednej formy tego kanału nad drugim – po prostu są one kierowane do innych grup docelowych.

Vlog to przede wszystkim, lifestyle, moda, i zdrowy tryb życia. Są to często zapiski bardzo subiektywnych odczuć na dany temat i raczej nei cechują się wysokim poziomem eksperckim.

YouTuberzy natomiast są nakierowani na szeroką publiczność oraz na reklamę – dlatego też starają się zazwyczaj podchodzić do tematu bardzo obiektywnie oraz, przede wszystkim, zapewniać rozrywkę w swoich filmach.

Vlog, a marketing

Tak jak każda inny kanał informacji, tak i vlog może służyć do reklamowania nie tylko własnej marki, ale i innych brandów. Może to być oficjalnie sponsorowany filmik, z użyciem produktu lub nazwy/logo reklamowanej marki. Może to być filmik w całości dedykowany. Form współpracy jest na prawdę wiele, a im vlog jest bardziej popularny, tym lepsze warunki można ustalić z zewnętrznymi firmami.