W mediach społecznościowych coraz częściej można spotkać zawód określany mianem influencera. Co to właściwie znaczy i kim jest influencer?

Influencer (z ang. influence – czyli oddziaływanie) – to ktoś popularny w towarzystwie, kto w zamian za pieniądze reklamuje konkretny produkt lub usługę, przedstawia dany towar lub ideę szerokiemu gronu odbiorców. Influencer jest osobą wpływową dlatego można go też nazywać inaczej liderem opinii. W szerszym kontekście influencer nie tylko wpływa na decyzję odbiorców, ale także buduje trwałe relacje z masowymi odbiorcami.

Czy każdy może zostać influencerem?  

Teoretycznie tak, ale w praktyce nie jest to aż takie proste. Potrzebna jest do tego baza potencjalnych nabywców, czyli innymi słowy szerokie zaplecze w postaci ludzi. Influencer powinien być więc osobą medialną, a najlepiej celebrytą, gdyż do jego obowiązków należeć będzie między innymi pokazywanie się na imprezach czy wrzucanie zdjęć z popularnych eventów na portale społecznościowe. Odpowiedni kandydat na influencera powinien posiadać niemałą liczbę znajomych na portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram, a także w agencjach reklamowych oraz mediach, które są w stanie skutecznie go wypromować.

Jakie jest zadanie influencera? 

Główną rolą influencera jest wpływanie na decyzje konkretnych odbiorców, a szerzej rzecz ujmując – posiadanie jak największego wpływu na opinię publiczną jako taką. Influencer zajmuje się reklamowaniem miejsc i obiektów (gastronomicznych, turystycznych lub jakichkolwiek innych), angażuje się w sprawy publiczne, wyrażając głośno swoje opinie, a także (choć niewielu osobom się to udaje) wyznacza trendy. Każdy influencer dąży do tego, aby skupić na sobie uwagę potencjalnych pracodawców – czyli przedsiębiorstw, konkretnych grup zawodowych, a nawet osób publicznych. Jest to więc praca przede wszystkim dla osób przebojowych, aktywnych i pełnych energii, które potrafią w interesujący sposób zaciekawić odbiorców danym tematem.

Jak zyskać zaufanie odbiorców? 

Osobom, które dopiero niedawno zdecydowały się na budowanie swojej pozycji w Internecie na początku nie będzie łatwo. Sama ilość znajomych i obecność w mediach nie jest w stanie nakłonić większości ludzi do podążania za czyjąś opinią, w szczególności za opinią osoby, o której wcześniej nie słyszano. Influencer powinien więc nie tylko manifestować swoją obecność w sieci, ale także przekonać swoich odbiorców, że jest specjalistą w danej dziedzinie. Skuteczny lider musi być na bieżąco z newsami z branży, a ponadto chętnie i często dzielić się swoją opinią, wiedzą oraz doświadczeniem.